Tijd is geld, dat is een regel die geldt bij vele bedrijven. Vaak wordt het productieproces van producten binnen bedrijven tot in de puntjes toe geoptimaliseerd om zo veel mogelijk kostbare tijd te besparen en om een hogere productie te kunnen realiseren. Het verpakken van de producten is vaak niet het eerste waar je aan zal denken bij het produceren van een product. Maar toch is dit ook een stap in het productieproces waar veel winst in te behalen valt.
Van product tot verpakking
Wanneer een product, neem bijvoorbeeld een biertje gebrouwen door Heineken helemaal is geproduceerd, moet het product worden verpakt. In ons voorbeeld gebeurt het verpakken van bier in een bierflesje en vervolgens in een krat. Het vullen van de flesjes bier zal gaan door speciale afvulmachines. Deze machines zijn helemaal ingesteld en zullen alle flesjes vullen tot de ingestelde hoeveelheid. Wanneer de flesjes zijn gevuld worden er dopjes en etiketten op geplakt en worden de flessen geplaatst in kratten. Bij veel bedrijven gebeurt dit verpakkingsproces helemaal automatisch. Wanneer de kratten vol zitten met flesjes worden de kratjes door een machine geplaatst op een pallet en is het bier verpakt.
Van verpakking tot winkel
Wanneer alles op pallets staat, moet het worden vervoerd naar de winkel. Om er voor te zorgen dat het transport goed verloopt worden de pallets vaak ingewikkeld met folie. Hier komt vaak een palletwikkelaar bij kijken. Met dank aan het stevige verpakken van pallets zal er voor worden gezorgd dat de pallets niet omvallen tijdens het transport. Dit zorgt uiteindelijk ook voor een hoge productiviteit. Wanneer chauffeurs bijvoorbeeld weten dat alles wat ze vervoeren goed is verpakt, hoeven ze daar ook geen rekening mee te houden met hun rijstijl. Nu is het mogelijk om gewoon normaal te rijden en dat bespaart uiteindelijk tijd.